Bijna halverwege de zomer!

In mijn herinnering regende het met Juhannus erg vaak en is het koukleumen … Dit zal vast niet altijd zo zijn, maar zo voelt het voor mij. Een paar jaar geleden zaten we met familie om een andere reden niet buiten, maar binnen in de mökki. Een muiterij was uitgebroken in Rusland en we verdrongen ons rondom de tv.

Er was hoop op een snel einde van het Poetin-tijdperk, maar ook vrees voor wat er voor in de plaats kon komen. Helaas bleek de hoop ijdel en wordt Oekraine nog steeds aangevallen. Sterker nog, ook in Finland, de baltische staten en recent Roemenië landen er af en toe explosieven …

Finland is nu lid van de NAVO. Er lijkt totaal geen uitzicht op een oplossing. Wat een verdriet.

Natuurlijk als eerste voor al die mensen waarvan hun levens letterlijk overhoop geschoten worden. Maar het raakt ook ons en onze vrienden.

Soms droom ik dat Pjotr, een Fins-Russische vriend, mij meeneemt naar het oosten en voorstelt aan zijn vader en moeder. Daar zouden we samen rondrijden op zoek naar restanten van moderne architectuur van jonge architecten, die lang geleden vanuit Nederland naar het beloofde land van Marx gingen. Pjotr op zijn geliefde Harley, en ik op mijn Honda.

Die Honda heb ik inmiddels al even geleden aangeschaft. De Harley en het ontmoeten van zijn ouders blijft een droom voor Pjotr. Ook staat zijn leven (als Rus) in Finland behoorlijk onder druk, om het nog maar voorzichtig uit te drukken.

Wat leven wij toch een enorm bevoorrecht leven in Finland. Ik hoop dat het besef bij iedereen aanwezig is dat dit niet vrijblijvend tot stand is gekomen en niet automatisch in stand blijft. Dit realiseren de Finnen zich veel beter dan de Nederlanders, althans zo lijkt het mij.

Met de NViF kunnen we ons als Nederlanders in Finland al vanaf 1937 vrij in Finland organiseren. Ondanks onze zeer verschillende achtergronden en meningen komen we steeds samen in een goeie sfeer! Dat is een klein iets, maar tegelijkertijd iets groots.

Zo hadden we de voorjaars-ALV in EMMA. Met een inleiding van directeur Krist, een soepele vergadering en daarna koffie en een rondleiding. Het was een geslaagde dag. Ook koningsdag in Ritarihuone verliep erg gezellig. Nooit geweten dat er zich ook Nederlanders tussen de Finse ’ridders’ bevonden. Wat een plek met historie! Een dikke merci voor het organiserende team van de ambassade! En straks is het tijd voor het zomerkamp, van vrijdag 7 tot en met zondag 9 augustus.

Aanmelden kan nog vóór 1 juli via de website! Kijk op https://www.nederlandsevereniging.fi/event/zomerkamp-2026-kemionsaari/. En daarna gaan we richting 2027. Voor onze vereniging, opgericht in februari 1937, het 90e jubileumjaar! En voor wie tijd en zin heeft: meld je aan voor onze lustrumcommissie om dit mede te organiseren! Zo denk je met ons mee. Een lustrumreis naar een veilig Rusland zal er niet inzitten, maar laten we hier samen iets leuks van maken!

Hopelijk tot ziens begin augustus in Kemionsaari.

Groet vanuit Jyväskylä,

Wim

Sponsors

test

Autobanden en velgen, met Nederlandse service & kortingen
Autobanden en velgen, met Nederlandse service & kortingen

© 2024 Nederlandse Vereniging in Finland

Privacy Preference Center

Geverifieerd door MonsterInsights