Is het niet erg koninklijk om in de ridderzaal (Ritarihuone) Koningsdag te vieren? Dank aan de ambassade voor de keuze van deze locatie. Door omstandigheden in verband met de renovatie van Villa Kleineh werd het een gecombineerd feest van diplomaten, zakenmensen en de Nederlandse gemeenschap in Finland – ook de Nederlandse vereniging mag het feest mede organiseren. Wat een unieke gelegenheid in het centrum van Helsinki en wat een indrukwekkende en mooie zaal.
Verwacht wordt dat de kleding wat oranje attributen bevat, zoals een oranje stropdas, sjaal, strikjes, hoed of iets dergelijks. Dit geldt vanzelfsprekend alleen voor de Nederlanders.
Om precies 16.00 uur op maandag 27 april kunnen we naar binnen, via een statige trap omhoog. We geven de ambassadeur, zijn echtgenote en de militair attaché een hand voor de verjaardagsfelicitaties van de koning. En bij binnenkomst van de zaal wordt ons een glas mousserende wijn al dan niet met alcohol aangeboden. De zaal is waar mogelijk versierd in oranje. De oranje tulpen maken ook een welkome indruk bij binnenkomst in de ridderzaal. Na verloop van tijd is het flink druk in de zaal en een gemêleerd gezelschap. De plaatsvervangende ambassadeur Lieske de Krijger en de ambassadeur Simon van der Burg geven een korte toespraak en na het Wilhelmus-lied te hebben gezongen, heffen wij het glas met een drie keer hoera!
De foto’s geven hoop ik een goede indruk van de feestelijke receptie. De ridderzaal gebouwd in 1862 is van oorsprong het paleis voor ontmoetingen van de vroegere ‘ridders’ van Finland, de edelen/vooraanstaanden van Finland die van oorsprong bestaan uit het Zweedse koninkrijk en Russische keizerrijk, waaronder de Creutz-familie, Geer-familie (oorspronkelijk uit Luik), Mannerheim en niet te vergeten van Suchtelen (zie ook het boek Nederlanders in Finland uitgegeven door de Nederlandse Vereniging in Finland 2007).
Arie Oudman










